onsdag 9. januar 2013

Lidenskap!!!!

Min store lidenskap som mange trur kanskje  var Posten,  Saab eller Scania er ikke riktig, faktum er at bak dette så skjuler det seg en stor drøm, jeg har allerede nevnt dette, tidligere i bloggen, men jeg tenkte å kanskje utdype det litt mer, om hvorfor jeg brenner for akkurat dette med traffikk, lærekjøring osv...

  Jeg vet faktisk ikke hvor interessen kommer fra, men den våknet for alvor etter at jeg selv begynte å kjøre bil, det er det ingen tvil om, men litt vet jeg. Jeg har visstnok alltid vært opptatt av å være forsiktig, og forstod tidlig at traffikken var ikke noen lekeplass. Den kan, for å si det rett ut bli DØDSALVORLIG!?, jeg har bestandig sagt at ett sekunds uopmerksomhet i traffikken kan forandre livet til veldig mange, man har ett ansvar for seg selv, de i bilen og de utenom det kjøretøyet man fører til en hver tid. Jeg sier ikke at jeg er perfekt eller feilfri i traffikken , det er absoulutt ingen som er, jeg er sikker på at jeg gjør feil hver eneste dag når jeg er ute, men jeg prøver så godt jeg kan å holde meg til gjeldende lover og regler, vise hensyn og for å sitere kjøreboka "Være aktpågivende". :)

      Jeg er , nesten, sykelig opptatt av at de jeg lærekjører med skal få den traffikkforståelsen ganske fort, de skal lære å lese traffikken, eller for å sitere min kjørelærer " Planlegg noen sekunder frem i tid, sånn at andre billister forstår hva du akter å gjøre", Jeg er opptatt av at sikkerheten må komme først, og at man ikke nødvendigvis alltid skal stå på retten sin, selv om man i utgangspunktet er på en forkjørsveg. Hjelp hverandre, og det står også i boka at man skal hjelpe yrkestraffikken. Hvor mange førere, med feks klasse B, og som aldri har kjørt noe større har tenkt over at / sittet på med ett vogntog kan være 19 til 20 meter langt, og kanskje veier enn 80 - 90 tonn,  og har kanskje behov for å få litt hjelp for å feks komme seg ut på hovedveien, eller ikke har sjangse til å stoppe / bremse ned på likt antall meter som en vanlig personbil. Jeg har sett masse tilfeller der småbiler presser seg forbi vogntog, og det har så vidt gått bra i forhold til motgående kjøretøy. Andre eksempler er feks personbiler som plutselig har svingt av veien uten å gi hverken tegn , plassert seg riktig , eller bare plutselig stoppet, i tilegg så er det visst ikke alle som har skjønt at dersom man møter store kjøretøyer på smale veier, at det av og til kan være fornuftig at personbilen rygger seg litt tilbake, enn at vogntoget gjør det.

       Når jeg er ute og lærekjører så merker jeg ganske fort om kandidaten har en fornuftig oppfatning hvordan man samhandler i traffikken, om vedkommende er opperksom på de myke traffikantene, følger skiltene som er på stedet, er oppmerskom på andre traffikanter, med andre ord, rett og slett er oppmerksom. En av de første tingene jeg pleier å si til nye, er at dette er ingen skolebil, jeg har ingen ekstra pedaler her, så du er NØDT til å gjøre som jeg sier, NÅR jeg sier at du skal utføre de forskjellige tingene. Etterhvert som læringskurven øker, og man i tilegg for kjørt på kjøreskolen, lar jeg eleven tenke selv, og prøve seg frem , men så klart er det ting man er usikker på så tar vi gjerne en 5. minutter med teori på ett eller annet busstopp, jeg har alltid med meg penn og papir ut, slik at ting kan tegnes opp og forklares dersom dette er nødvendig, teori  og praksis hånd i hånd , rett og slett, jeg tror at både jeg og eleven lærer bedre da. Penn og papir = instruktørens beste venn. Ellers så elsker jeg å ta frem noen av "fellene", som min kjørelærer brukte på meg, rett og slett for å se om eleven har fått med seg all den informasjonen som trengs for å kunne planlegge kjøringen.. Ikke Sant Lill - Tone..skal selvsagt ikke si hvor i byen nei.

  Bestandig når jeg hører om traffikkulykker, der gjerne unge mennesker har blitt skadet eller drept (en hver ulykke er alltid en for mye uansett alder,) så tenker jeg: hva kunne vi som instruktører og  proff. kjørelærere gjort bedre? hvorfor skjedde ulykken, var det en vurderings feil av førern, var det feil med bilen , mange slike tanker går gjennom hodet mitt da, og av en eller annen grunn tar jeg det litt personlig. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg lurer på om det kan ha noe med det berømte "kjørelærer Genet " mitt å gjøre?? :P Jeg blir såra og lei meg.. Forklar det den som kan.

  Når det gjelder alder på elever...hm..Det er vel fra 18 og godt opp i 20 årene, tenker jeg. Jeg har i hvertfall skjønt at det å jobber med jenter bak rattet, det er en bra ting. Jentene spør og spør igjen under hele opplæringen, jeg har fått med meg at de gjerne vil vite ting, hvordan gjøres det riktig, hvorfor gjør vi det, og vi trener og driller helt til det sitter. Ikke sant Linda?, husker du hvor mange ganger vi trente  den berømte sensor ruta di, oppe i birkelandsvegen?" :) til vi ble blå?, og du likevel ikke ble fornøyd? Kontroll blikket til Linda og han Per Arnt. Guttene har en tendens til å tro at de kan alt, helt til dagen før oppkjøring, da begynner de å spørr, men da er toget godt.. Så jeg sier dere, ikke vær redd for å spørre en kjørelærer om ting dere lurer på, spørr heller en gang for mye eller 10.

 Forskning viser jo at jenter blir raskere modne enn det gutter blir, tro det eller ei, også når det gjelder dette, så derfor foretrekker jeg å jobber med jenter, med mindre det er gutter jeg har kjent lenge. Når det er sagt, så har jeg muligens en kandidat på 16. som etterhvert jeg skal begynne å kjøre med, i hvertfall så har jeg sagt det til ho at jeg mer enn gjerne vil det. Det kan bli spennende og se hvordan det er å kjøre med yngre mennesker også, hvordan er traffforståelsen her, hvordan vurderer de denne situasjonen  i forhold til noen som feks er 10. år eldre. Jeg er i hvertfall enig i at årene fra 16 til 18 år e gull verd, å få med seg, det er bevisst at en som begynner å kjøre når vedkommende er 16 har større forståelse og erfaring i traffikken enn, en person som begynner å kjøre den dagen man er 18. år. Dette opplvede jeg selv også.
 
   Jeg må bare innrømme det, jeg har sittet sene kvelder og netter og skrevet / laget en løype, for å teste en elev dagen før den store dagen. Jeg brukte både hodet, egne erfaringer  og kjøreboka for å sette sammen noe som kunne minne om en sensorløype, med innlagte poster, der jeg sitter og krysser av for bra, dårlig, kunne vært bedre osv osv...Og en konklusjon helt tilslutt.. I tilegg så noterer jeg om eleven følger med i speilene, skiltene, fotjengere og andre billister, vi snakker her om " Lindas Løype",  jeg skal legge ut den i bloggen i kveld når jeg kommer hjem tror jeg :D, men tro ikke at det vits å pugge den...*hint hint* :).

      Her komme bilde av Linda's Løype .....


Tilslutt vil jeg si: Kjør forsiktig, følg gjeldende lover og regler, så kommer vi alle trygt hjem til våre kjære!
                                                               
                                    GOD TUR!!!












Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar